Wartość jakiejkolwiek nieruchomości (czy będzie to działka, mieszkanie czy wreszcie dom) jaką ustala rzeczoznawca majątkowy jest wynikiem przeprowadzenia dogłębnych analiz. Do jej sprecyzowania nieodzowna jest oprócz długotrwałej praktyki w zawodzie rzeczoznawcy także analiza oparta na badaniu rozmaitych dokumentów, które są nieodzowne w przewodzie wyceny nieruchomości (akty własności, testamenty, księgi wieczyste itp.). Druki tego typu z normy dostarcza mocodawca wyceny nieruchomości jednakże rzeczoznawca majątkowy może wesprzeć go w ich skompletowaniu, a z całą pewnością powinien przytoczyć jakąś listę druków, które będą mu potrzebne.
Odwiedzając stronę jakiegokolwiek z rzeczoznawców majątkowych świadczących swe usługi na obszarze województwa śląskiego w praktycznej formie wyznaczymy sobie taką listę. Jako jeden z najważniejszych dokumentów będzie nam przydatny odpis z Księgi Wieczystej lub umowa nabycia nieruchomości w formie aktu notarialnego (co potwierdza własność nieruchomości). Potrzebny będzie również wypis z rejestru gruntów, który prosto da się otrzymać w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej a dodatkowo kopia mapy ewidencyjnej. Dodatkowo potrzebny może być również wypis jak również wyrys z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (tego rodzaju dokumenty zdobędziemy w Urzędzie Miasta albo Gminy) albo Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Gminy (albo decyzja o warunkach zabudowy) – dokumenty te charakteryzują m.in. rodzaj budynku jaki może powstać na działce. Wyżej wymienione druki i mapki powinny być aktualne to znaczy nie starsze aniżeli jeden miesiąc.
Jeśli metraż danej nieruchomości (np. lokalu mieszkalnego) podany w Księdze Wieczystej obejmuje również jakieś przynależne pomieszczenia (przykładowo piwnica, strych, garaż) zasadny jest również formularz określający jaka jest łączna powierzchnia tych pomieszczeń przynależnych do lokalu. Dodatkowymi dokumentami, które powinien otrzymać rzeczoznawca majątkowy są jakiekolwiek papiery o nawiązanych umowach; kupna-sprzedaży, najmu, darowizny itp.
Taki wachlarz dokumentów urzędowych oczekiwany jest nie jedynie podczas procesu wyceny nieruchomości w województwie śląskim, lecz w dowolnym pozostałym terytorium kraju gdyż operat szacunkowy ma identycznie określoną formę niezależnie od regionu.
Ponieważ wartość posiadłości zależy jeszcze od wielu odmiennych czynników jak lokalizacja, wiek, stan techniczny i prawny nieruchomości to wgląd w dokumentację zapewnia rzeczoznawcy majątkowemu szerszy pogląd na problem wartości nieruchomości jaka jest przedmiotem wyceny.
Permalink
Teraz już wiem co będę musiał zebrać przed sprzedażą mieszkania, dziekuję.